• Opona ma więcej niż 10 lat. Może mieć ładny wygląd i wysoki bieżnik. Ale stara guma stwarza zagrożenie, że dojdzie do uszkodzenia konstrukcji opony.

Jak samodzielnie odczytać wiek? Jest on zapisany na boku opony w formie czterocyfrowego kodu. Dwie pierwsze cyfry – to kolejny tydzień danego roku, a dwie ostatnie – oznaczenie roku.

Na przykład kod 3511 oznacza, że opona została wyprodukowana w 35-tym tygodniu 2011 – go roku.

  • Opona jest zdeformowana. Na przykład nie ma formy okręgu, tylko przypomina literę O. Przykład? Opona była źle przechowywana – kierowca mógł ją powiesić w garażu na haku, co spowodowało uszkodzenie.
  • Opona jest nierównomiernie zużyta. Bieżnik jest przycięty (starty mocniej z jednej strony), wyząbkowany (ma wygląd zębów piły do drewna), albo mocniej wytarty na środku opony.

Poza zastosowaniem nowych opon, konieczne jest wyeliminowanie przyczyny uszkodzenia. Może nim być np. nieustawiona geometria zawieszenia.

  • Opona posiada wybrzuszenia na boku. Mogą być one spowodowane szybkim najeżdżaniem na wysoki krawężnik.
  • Opona posiada wyraźne uszkodzenia mechaniczne z zewnątrz (przecięcia) na bieżniku albo na boku. Są one najczęściej powodowane agresywną jazdą po słabej nawierzchni, albo otarciem o ostry element.
  • Pęknięcia opony od wewnątrz. Jest to najczęściej wina producenta opony. Wielu producentów wymienia popękane opony w ramach gwarancji.
  • Opona ma uszkodzoną stopkę. To element, który zapewnia szczelność opony bezdętkowej. Stopka przylega bezpośrednio do rantu felgi. Jeśli stopka jest uszkodzona, z opony zawsze będzie schodzić powietrze.
  • Inne uszkodzenia mechaniczne – odklejanie się bieżnika i innych elementów opony.
  • Odbarwienia gumy. To efekt działania środków chemicznych. Guma jest wrażliwa na działanie szeregu substancji, które powodują jej nieodwracalne zniszczenia.

Czy można przewidzieć zużycie opon? Kiedy powinno się je kontrolować?

Zużycie opon można przewidzieć. Nowe opony służą zazwyczaj do 5 lat. Jak już wiemy, nie powinno się montować opon starszych, niż 10 lat od daty produkcji.

Jeśli kierowca przejeżdża rocznie mniej więcej ten sam przebieg (np. pomiędzy 15 a 20 tys. km), może po każdym zakończonym sezonie zimowym mierzyć wysokość bieżnika. Wówczas może wyliczyć, że średnio w każdym sezonie bieżnik opon zmniejsza się np. o 1,0 – 1,2 mm. I będzie wiedział, kiedy osiągnie wartość graniczną.

W przypadku opon wielosezonowych zużycie jest nieco szybsze, niż w przypadku opon sezonowych.

cały artykuł można przeczytać na stronie:
https://motointegrator.com/pl/pl/poradniki/opony/kiedy-zimowki-nadaja-sie-do-wyrzucenia-oto-objawy-mowiace-o-ich-zuzyciu