Czemu trzeba mieć opony zimowe? Jak w czasie zimy zachowują się opony letnie?

„W trakcie zimy auto powinno mieć założone opony zimowe, albo całoroczne (wielosezonowe). Jazda na oponach letnich jest niebezpieczna. I to nawet w czasie łagodnej  zimy.
Jakie są zatem  różnice pomiędzy oponą zimową a letnią? Jakie są zagrożenia, jeśli kierowca zechce jeździć zimą na oponach letnich?

W ostatnich latach warunki są znacznie łagodniejsze niż jeszcze kilkanaście lat temu. Ale czy przez to zimy są mniej groźne dla kierowców? Nie. Łagodna zima charakteryzuje się tym, że często pojawiają się opady deszczu, a temperatury oscylują wokół zera. Kiedy w nocy spadną do minus jednego, na drogach pojawia się gołoledź, najgorsze, co może spotkać kierowcę zimą. Bo wtedy, kiedy mróz jest mocny, drogi są suche i czarne a silnik samochodu z radością chłonie zimne powietrze. Łagodne zimy bywają bardzo zdradliwe.

 

Różnice pomiędzy oponami zimowymi a letnimi

Jaka są różnice, pomiędzy oponą zimową a letnią? Kiedy przyjrzymy się obu konstrukcjom, zrozumiemy, dlaczego opony warto zmieniać. Co odróżnia opony od siebie?

  • Materiał, z jakiego zostały zbudowane. Dokładnie skład mieszanki gumowej, z jakiej wykonany został bieżnik i jaka pokryła konstrukcję opony.

Opony letnie produkowane są z mieszanki, w której przeważa kauczuk syntetyczny. Dzięki temu opony są twarde i zapewniają dobrą przyczepność do nawierzchni latem.

Opony zimowe produkowane są z mieszanki, w której przeważa kauczuk naturalny. Do tego wzbogaca się ją szeregiem dodatków: krzemionki, oleju naturalnego itd. Nie jesteśmy w stanie podać składu, albowiem jest to najpilniej strzeżona tajemnica każdego koncernu, produkującego opony.

Opona letnia w niskiej temperaturze jeszcze bardziej twardnieje. Powoduje to, że jej klocki nie są w stanie złapać przyczepności do śliskiej nawierzchni. Obrazowo można to przyrównać do chodzenia po oblodzonym chodniku w butach z podeszwą z tworzywa sztucznego.

Opona zimowa w niskiej temperaturze jest miękka, dzięki czemu jej występy (klocki) lepią się do nawierzchni w każdych warunkach, a znajdujące się na występach lamele (łukowate szczeliny) mogą łatwiej „wciskać” się w pokrywający nawierzchnię śnieg.

W bardzo niskich temperaturach opony letnie mogą również pękać.

  • Kształt bieżnika i jego głębokość. Opony zimowe odróżniają się od letnich innym układem występów (klocków) a także większą ilością lameli na klockach. Poza tym zastosowane w nich kanały mają większą głębokość niż w przypadku opon letnich. Ma on na celu odprowadzanie wody i śniegu oraz pośniegowego błota. Tymczasem kanały w oponach letnich pozwalają tylko i wyłącznie na odprowadzanie wody w trakcie deszczu.

Podsumowując:

  • Opony letnie nie są w stanie zapewnić odpowiedniej przyczepności w temperaturach poniżej 7 st. C ze względu na mniejszą ilość lameli i większą twardość gumy.
  • Kanały opony letnich nie są w stanie odprowadzić większych ilości śniegu i pośniegowego błota. Mogą sobie tylko poradzić z wodą.
  • W trakcie zimy opony letnie mogą pękać

    Dlaczego warto zamontować w aucie na zimę opony zimowe lub całoroczne (wielosezonowe)?

    • Można liczyć na znacznie krótszą drogę hamowania, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Z koniecznością nagłego hamowania musi liczyć się nawet najspokojniejszy kierowca. Wystarczy, że pieszy wtargnie na drogę, albo auto przed nim gwałtownie się zatrzyma.
    • Opony zapewniają lepszą przyczepność w warunkach opadów śniegu a także jazdy po drogach, które są pokryte śniegiem i błotem pośniegowym
    • Opony tego typu umożliwiają wyjazdy w dalekie trasy, gdzie na drodze o długości 400 kilometrów można spotkać wiele różnych twarzy zimy – od suchych dróg i silnego mrozu, po drogi zasypane śniegiem
    • Opony zimowe i całoroczne są przydatne także tym kierowcom, którzy poruszają się tylko po mieście. Dzięki nim można uniknąć stłuczki na drodze albo na parkingu. A także niepotrzebnego stresu, kiedy koła zaczynają „buksować” na śliskiej nawierzchni.

    Natomiast nigdy nie warto kupować opon używanych, ze szrotu i bieżnikowanych.”

cały materiał można znalezć na stronie: https://motointegrator.com/pl/pl/poradniki/opony/czemu-trzeba-miec-opony-zimowe-jak-w-czasie-zimy-zachowuja-sie-opony-letnie

 

Dodano do Aktualności • 28 stycznia 2019

Zajrzyj do nas, wypróbuj nasze usługi i poznaj
nowe oblicze Twojego auta!

©2015 Wszystkie prawa zastrzeżone Auto Serwis Koperscy & Mastalerz

Tworzenie stron www - Veden.pl